Από τις αρχές του Ιουνίου του 2014 το Ελληνικό Μουσείο Αυτοκινήτου (Hellenic Motor Museum) φιλοξενεί μία πολύ ενδιαφέρουσα έκθεση, αφιερωμένη στην μηχανοκίνητη ιστορία της Ελλάδας, και φυσικά στις δημιουργίες Ελλήνων μηχανικών και σχεδιαστών. Στον τελευταίο όροφο του μουσείου οι επισκέπτες έχουν την ευκαιρία να θαυμάσουν μερικά πραγματικά πολύ σπάνια (έως μοναδικά) εκθέματα Ελλήνων δημιουργών, οχήματα κανονικής παραγωγής καθώς και μοτοσυκλέτες ελληνικής κατασκευής.
Το πιο ενδιαφέρον ίσως έκθεμα της θεματικής αυτής έκθεσης είναι η δημιουργία του Ν. Θεολόγου, ενός Έλληνα αμαξοποιού και κατασκευαστή, στον οποίο χρεώνεται η πρώτη ελληνική προσπάθεια κατασκευής αυτοκινήτου, με το πλαίσιο κατασκευασμένο εξ' αρχής από το μηδέν. Σύμφωνα με τον Ν. Στρατογιαννάκη (ιστορικός αυτοκινήτου και ιδιοκτήτης αυτού του μοναδικού εκθέματος) ο Θεολόγου ήταν ο πρώτος που κατασκεύασε ολοκληρωμένο αυτοκίνητο στη χώρα μας, χωρίς όμως δυστυχώς να μπορέσει να το βγάλει σε παραγωγή.
Το μοναδικό πρωτότυπο μπορούμε για πρώτη φορά να το θαυμάσουμε στο Hellenic Motor Museum, και να δούμε ένα πολύ ιδιαίτερο όχημα, δείγμα της πρώιμης αυτοκινητικής κουλτούρας, που πιθανότατα θα μπορούσε να παραχθεί κανονικά, ως Cyclecar. Πολλές φορές εξελίχθηκε το εν λόγω όχημα, αλλάζοντας ακόμα και τη θέση του κινητήρα, μιας και σε κάποιες φωτογραφίες φαίνεται ξεκάθαρα ότι ο κινητήρας ήταν μπροστά, ενώ σε άλλες ότι ο κινητήρας ήταν πίσω. Περισσότερα όμως για αυτό το πολύ ενδιαφέρον έκθεμα ελπίζουμε να σας παρουσιάσουμε σε μελλοντικό και πιο ολοκληρωμένο άρθρο.
Ανάμεσα στα εκθέματα βρίσκονται και τα πρωτότυπα του Δημήτρη Κορρέ για τη δημιουργία του πρώτου ελληνικού Υπερ-αυτοκινήτου. Τις πρώτες ημέρες της έκθεσης οι επισκέπτες μπορούσαν να θαυμάσουν και να επεξεργαστούν και το τέταρτο και τελικό πρωτότυπο, όμως επειδή έχουν ξεκινήσει ήδη τις διαδικασίες για να βγει στην παραγωγή το συγκεκριμένο όχημα, το τελικό πρωτότυπο έπρεπε να απομακρυνθεί για να πραγματοποιηθούν μερικές τελικές δοκιμές.
Για τον Δ. Κορρέ και τις δημιουργίες του είχαμε μάθει (εδώ στο GS) από τα περιοδικού του Διονύση Χοϊδά, Ignition και R&D (και είναι πολύ κρίμα που πλέον δεν μπορούμε να απολαύσουμε μηχανολογική δημοσιογραφία αυτού του επιπέδου), όμως η αλήθεια είναι ότι μόνο από κοντά μπορεί κάποιος να παρατηρήσει τις λεπτομέρειες που κάνουν αυτά τα πρωτότυπα μοναδικά. Ευχόμαστε να δούμε αυτό το όχημα σε κανονική παραγωγή σύντομα.
Τρία χαρακτηριστικά οχήματα, τα οποία μπορεί να θαυμάσει ο επισκέπτης, και τα οποία χαρακτήρισαν μια ολόκληρη εποχή στην Ελλάδα είναι τα ΜΕΒΕΑ Robin, ALTA 200 & Attica 200. Και τα τρία βγήκαν στην παραγωγή μια εποχή όπου η κατοχή και η χρήση Ι.Χ. οχήματος στην Ελλάδα ήταν πραγματικά δύσκολη και ακριβή υπόθεση και τελικά αποτέλεσαν ενδιαφέρουσα εναλλακτική επιλογή για οικογένειες όπου είχαν την οικονομική ικανότητα να αποκτήσουν μονάχα μοτοσυκλέτα.
Ένα από τα δύο γνωστά στην Ελλάδα Enfield - Neorion E8000 βρίσκεται στο HMM. Ένα αυτοκίνητο που παρότι κατασκευάζονταν στην Ελλάδα (τουλάχιστον προς το τέλος της παραγωγής του), στην ουσία δεν πουλήθηκε ποτέ εδώ. Χάρη σε ιδιωτικές κινήσεις δύο Ε8000 βρήκαν στον δρόμο τους για την Ελλάδα, το ένα στη Σύρο (όπου και έγινε η κατασκευή του) και το άλλο στη συλλογή του HMM. Υπάρχει ακόμα ένα μη ολοκληρωμένο όχημα από όσο γνωρίζω στη Σύρο.
Εκτός από αυτό όμως, στον ίδιο χώρο βρίσκονται και μερικές από τις δημιουργίες του Sir Alec Issigonis, όπως μεγάλο μέρος της γκάμας του Morris Minor, ένα ADO16 και μερικά Mini. Ανάμεσα τους και δύο σχεδόν μοναδικά Mini, ένα Beach Car [το οποίο πιθανότατα είναι μοναδικό, ήταν το πρωτότυπο των ελάχιστων Beach Car που βγήκαν στην παραγωγή (και το μοναδικό με τον τρίτο όγκο του Elf) και το οποίο διασώθηκε τελευταία στιγμή από την καταστροφή χάρη στις προσπάθειες του ιδιοκτήτη του, Γιον Ρεϋνόλδου, ο οποίος το έσωσε και το αποκατέστησε στην αρχική του κατάσταση] και ένα Mini Van που χρησιμοποιήθηκε από την Ολυμπιακή [είναι το μοναδικό που είναι γνωστό ότι έχει περισωθεί και αποκατασταθεί. Έχουμε δει μονάχα ένα ακόμα Mini της Ολυμπιακής, το οποίο βρίσκεται σε άθλια κατάσταση, και το οποίο ήταν για μήνες στο πάρκινγκ του Δυτικού Αερολιμένα, και πλέον σε ένα ανακυκλωτήριο στη Δυτική Αττική].
Η Namco αντιπροσωπεύεται από τρία όμορφα αποκατεστημένα Pony και Super Pony, το ένα μάλιστα πρώην στρατιωτικό, όπως και από ένα Farmobil, το οποίο βρίσκεται σε άψογη κατάσταση. Μπορεί να μην είναι τα πιο όμορφα αυτοκίνητα που έχουν κατασκευαστεί ποτέ, είναι όμως χαρακτηριστικά μοντέλα αξιόπιστης μηχανολογίας, τα οποία υπηρέτησαν πιστά τους ιδιοκτήτες τους για δεκαετίες.
Ένα Nissan Sunny SGX του 1989 αντιπροσωπεύει την ΤΕΟΚΑΡ ΑΕΒΕ, την εταιρεία του Ν. Θεοχαράκη που για περίπου 20 χρόνια συναρμολογούσε μοντέλα της Nissan για την Ελληνική (και όχι μόνο) αγορά, στις εγκαταστάσεις του Βόλου. Με το συγκεκριμένο Sunny έχουμε και ένα παραπάνω συναισθηματικό δέσιμο, μιας και το GS βοήθησε να γλιτώσει το συγκεκριμένο αυτοκίνητο από την καταστροφή και να βρεθεί σε απίστευτα μικρό χρονικό διάστημα σε άψογη κατάσταση στη συλλογή της συλλογής της Nissan Θεοχαράκης και στη συνέχεια στο ΗΜΜ. Περισσότερα όμως θα μάθετε σε επόμενο άρθρο.
Από μία τέτοια έκθεση φυσικά δε θα μπορούσε με τίποτα να λείπουν μερικές καινοτόμες κατασκευές των ελληνικών πανεπιστημίων, που αποδεικνύουν ότι στη χώρα μας υπάρχουν πολλοί ικανοί και προικισμένοι άνθρωποι που θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν για να πάνε την Ελλάδα μπροστά, και όχι να αναγκάζονται να μεταναστεύουν για να κυνηγήσουν το όνειρο τους.
Αυτά και άλλα πολλά έχουν τη δυνατότητα οι επισκέπτες να θαυμάσουν στο Hellenic Motor Museum έως και τις 31 Αυγούστου του 2014. Κανένας πραγματικός petrolhead και λάτρης του κλασικού αυτοκινήτου δεν πρέπει να χάσει αυτήν την έκθεση, που μας δείχνει ένα μικρό μόνο κομμάτι της ελληνικής βιομηχανίας στον χώρο της αυτοκίνησης.
Ταυτόχρονα φυσικά μπορούν να απολαύσουν και μέρος της συλλογής του Ελληνικού Μουσείου Αυτοκινήτου, στους υπόλοιπους ορόφους του Μουσείου.
Περισσότερες φωτογραφίες μπορείτε να δείτε στο slideshow που ακολουθεί:
Άλμπουμ: https://www.flickr.com/photos/103295565@N05/sets/72157645073919610/
Πηγή: "Made In Greece" - Λάμπρος Σκαρτσής (Εκδόσεις Typorama).
Μπράβο Πρόδρομε!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΕίναι πάρα πολύ καλή...η παρουσίαση!!!
Τελικά, η διοίκηση του Μουσείου πήρε την απόφαση να παραμείνει ως μόνιμη θεματική ενότητα του Μουσείου “Made By Hellas”...!!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΜπράβο!!!
Πάρα πολύ καλή κίνηση....