Μια ανάρτηση στο facebook ήταν αρκετή ώστε να έρθει στη μνήμη μου η συνάντηση μου με ένα πολύ ιδιαίτερο, σπάνιο στη χώρα μας και άτυχο αυτοκίνητο. Ένα Austin Victoria που βρέθηκε να σαπίζει σε ένα χωράφι λίγο έξω από την πόλη της Κοζάνης.
Όμως ας τα πάρουμε τα πράγματα λίγο από την αρχή, ξεκινώντας με μία σημαντική "διόρθωση". Παρότι στην αγορά βγήκε ως Austin στην πραγματικότητα παρήχθη μονάχα από την Authi στην Ισπανία. Στην πραγματικότητα το Austin Victoria δεν είναι τίποτα παραπάνω από ένα ADO16 (τα γνωστά και αγαπητά μας Austin/Morris 1100-1300), του οποίου την εμφάνιση επιμελήθηκε ο Giovanni Michelotti, αρχικά για λογαριασμό του τμήματος Νοτίου Αφρικής της BLMC και μετέπειτα για την Ισπανική Authi (που εκείνη την περίοδο κατείχε η BLMC).
Το 1971 ανατέθηκε στον Michelotti to "φρεσκάρισμα" του ADO16 με σκοπό τη δημιουργία του Austin Apache που θα προσφέρονταν προς πώληση μονάχα στην Ν. Αφρική. Έχοντας ήδη σχεδιάσει αρκετά μοντέλα για λογαριασμό της Triumph, και με δεδομένη τη λογική της British Leyland που ήθελε τη χρήση των ήδη υπαρχόντων ανταλλακτικών, έκανε κάτι πολύ απλό. Κράτησε τον δεύτερο όγκο του ADO16 σχεδόν αυτούσιο και απλά διαφοροποίησε τα μπρος και πίσω τμήματα κάνοντας εμφανή τη συγγένεια με τα Triumph Dolomite, 1300 και Toledo. Τα πίσω φανάρια ήταν από το Triumph 2000/2500 MK2, ενώ κάτω από το καπό υπήρχε ο κλασικός τετρακύλινδρος A-Series 1275κε.
Φυσικά στο αμύητο μάτι ελάχιστα πράγματα μπορούσαν να θυμίσουν τη συγγένεια με το ADO16 με μια πρώτη ματιά. Παρότι τα τζάμια, οι πόρτες κτλ είναι ολόιδια την προσοχή τραβούν οι λεπτομέρειες που θυμίζουν Triumph. Βέβαια με το που ανοίξει το καπό όλα σιγά σιγά ξεδιαλύνουν και το puzzle συμπληρώνεται.
Το 1972 ξεκινά και η παραγωγή του στην Ισπανία, υπό το όνομα Victoria αυτή τη φορά. Στη βασική έκδοση το Victoria διέφερε σε ελάχιστα σημεία από το Apache, όμως το Victoria ήταν αριστεροτίμονο. Μία ακόμα σημαντική διαφορά τους ήταν ότι το Apache ουδέποτε απέκτησε τα μπροστινά διπλά φανάρια με τα οποία εφοδιάζονταν η DeLuxe έκδοση της Victoria.
Τελικά το 1975 έπεσε η αυλαία για το Mark I, και θα ξεκίναγε η παραγωγή για το Mark II. Δυστυχώς μία πυρκαγιά έβαλε τέλος στις όποιες σκέψεις για συνέχεια του μοντέλου, ενώ οδήγησε και στο κλείσιμο της Authi και την πώληση του εργοστασίου στην Seat. Ελάχιστα Mark II φημολογούνται ότι γλίτωσαν από την καταστροφή και βγήκαν στην κυκλοφορία. Τελικά το 1977 έκλεισε ο κύκλος και για το Apache.
Τελικά το 1975 έπεσε η αυλαία για το Mark I, και θα ξεκίναγε η παραγωγή για το Mark II. Δυστυχώς μία πυρκαγιά έβαλε τέλος στις όποιες σκέψεις για συνέχεια του μοντέλου, ενώ οδήγησε και στο κλείσιμο της Authi και την πώληση του εργοστασίου στην Seat. Ελάχιστα Mark II φημολογούνται ότι γλίτωσαν από την καταστροφή και βγήκαν στην κυκλοφορία. Τελικά το 1977 έκλεισε ο κύκλος και για το Apache.
Η πρώτη μου επαφή με την συγκεκριμένη Victoria έγινε το 2006, πηγαίνοντας με έναν πολύ καλό μου φίλο το αμάξι του να περάσει ΚΤΕΟ. Η Victoria βρίσκονταν σε γειτονικό χωράφι και ήδη έμοιαζε να είναι too far gone, όμως μου τράβηξε την προσοχή. Η αίσθηση που μου προκαλούσε είναι αυτή που σου προκαλεί ένα πρόσωπο που για κάποιο λόγο νιώθεις ότι το γνωρίζεις, ότι κάτι σου θυμίζει. Αυτό βέβαια οφείλεται στο ότι ήδη είχα μερικά χρόνια το 2000 ΜΚ2 μου, και είχα εντρυφήσει στην ιστορία της Triumph της περιόδου της BL.
Έτσι λοιπόν με μια πρώτη ματιά νόμιζα πως ήταν απλά ένα ακόμα περίεργο προσθιοκίνητο Triumph. Όταν όμως άνοιξα το καπό ο A-Series και οι χαρακτηριστικές γρίλιες στον θόλο δεν μου άφησαν περιθώρια να αμφιβάλω για τη συγγένεια με το ADO16. Το συγκεκριμένο Victoria ήταν στην DeLuxe έκδοση, με τα διπλά στρογγυλά φανάρια μπροστά και τις Rostyle ζάντες.
Τελικά μερικά χρόνια μετά έχασα τα ίχνη του. Ο ιδιοκτήτης του αρχικά υποστήριξε ότι ήθελε να το αποκαταστήσει και να το κάνει "αντίκα", όμως, όπως συμβαίνει συνήθως στην πλειοψηφία των περιπτώσεων αυτών, το project μάλλον κρίθηκε ασύμφορο και το Victoria το πιθανότερο είναι να κατέληξε σε κάποια μάντρα με παλιοσίδερα ως σκραπ.
Από τότε δεν έτυχε να δω κάποιο άλλο από κοντά, ούτε να λάβω γνώση ύπαρξης κάποιου. Χαίρομαι που υπήρξα μάρτυρας της παρουσίας του στην Ελλάδα, αλλά λυπάμαι που δεν μπορούσα να κάνω κάτι για την διατήρηση της ύπαρξης του.
What if...?
Πηγή εικόνας: http://www.mginfo.co.uk/apache/authi_victoria.htm#pictures%20below
Γενικά τα αυτοκίνητα της BL ήταν μια αποτυχία. Ακόμα και τα μεταγενέστερα μοντέλα (Μοντέγκο,Μέτρο μέχρι και τα Rover του 2005) ταλαιπώρησαν(ούν) αρκετά τους ιδιοκτήτες τους. Βέβαια οι Βρετανοί ακόμα και σήμερα παρότι τα εργοστάσια κατασκευής αυτοκινήτων ανήκουν σε ιαπωνικές εταιρίες συνεχίζουν να κατασκευάζουν monday cars...
ΑπάντησηΔιαγραφή