Σάββατο, 20 Σεπτεμβρίου 2014

Classic Beauties: Nissan Sunny (Pulsar) N13 1.6 SGX sedan 1989



Sunny and TEOKAP

   Είμαι σίγουρος ότι οι περισσότεροι θα διαφωνήσουν με τον τίτλο αυτού του άρθρου. Πόσο Classic μπορεί να είναι ένα Nissan του 1989 και αλήθεια πόσο Beauty? Η αλήθεια είναι ότι από την πρώτη στιγμή που μαθεύτηκε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ότι ξοδεύτηκε χρόνος, χρήμα και κόπος για να αποκατασταθεί αυτό το αυτοκίνητο υπήρξαν αντιδράσεις από πολλούς "σχολιαστές του πληκτρολογίου", σχετικά με το κατά πόσο άξιζε να σωθεί το συγκεκριμένο αυτοκίνητο. Πιθανότατα το ίδιο να σκέφτεστε και οι περισσότεροι που μπήκατε στον κόπο να διαβάσετε αυτό το άρθρο. Είμαι σίγουρος όμως ότι διαβάζοντας τη συνέχεια θα αντιληφθείτε ότι αυτό το project ήταν κάτι παραπάνω από μια διάσωση ενός τυχαίου unloved αυτοκινήτου.

   Όλα ξεκίνησαν τον περασμένο Μάρτιο, όταν κατά τη διάρκεια του Αλκυώνειου ο καλός φίλος Δημήτρης Ραζής μου ζήτησε να έχω το νου μου για κάποιο Made In Greece Nissan. Όπως ίσως πολλοί γνωρίζετε η Nissan Ι. Θεοχαράκης έχει δημιουργήσει μια πολύ ενδιαφέρουσα συλλογή κλασικών αυτοκινήτων Nissan/Datsun με σκοπό στο μέλλον να εκτεθούν σε μία μόνιμη έκθεση ώστε να παρουσιάσουν μέρος της ιστορίας της φίρμας. Ο φίλτατος Δημήτρης λόγω της εργασίας του στην εταιρεία, καθώς φυσικά και λόγω της αγάπης του για τα κλασικά αυτοκίνητα (όντας ιδιοκτήτης μερικών θαυμάσιων κλασικών που είχατε θαυμάσει παλιότερα στο Αλκυώνειο Rally) έχει παίξει σημαντικό ρόλο στη δημιουργία αυτής της συλλογής, αλλά και στην προσπάθεια ανάπτυξης της. Με το πέρασμα του χρόνου πολλά γνωστά αλλά και σπάνια άγνωστα μοντέλα της εταιρείας συγκεντρώθηκαν και αποκαταστάθηκαν, όμως κανένα που να είχε παραχθεί στις εγκαταστάσεις της ΤΕΟΚΑΡ ΑΒΕΕ δεν είχε βρει τη θέση του στη συλλογή και που ίσως θα αργούσε και άλλο να γίνει. 

  Όμως στις αρχές του έτους, που έγινε γνωστή η επιθυμία του κ. Θ. Χαραγκιώνη για την πραγματοποίηση της έκθεσης "Made By Hellas", έγινε η αισθητή η απουσία ενός "ελληνικού" Nissan. Ας επιστρέψουμε όμως στον Μάρτη του 2014, οπότε και μου ζητήθηκε να έχω το νου μου για "ελληνικά" Nissan. Καλώς ή κακώς η αναζήτηση ενός τόσο κοινού αυτοκινήτου μπορεί να αποδειχτεί μεγάλος πονοκέφαλος. Τα Nissan αυτά πουλήθηκαν σε μεγάλους αριθμούς μεν, όμως ήταν αμάξι της σειράς και αποτέλεσαν κυρίως "εργαλεία" για τους ιδιοκτήτες τους. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα τα περισσότερα από όσα επέζησαν των αποσύρσεων να βρίσκονται σε κακή κατάσταση και με πολλές ελλείψεις. Κάτι που μπορεί να φαίνεται ανούσιο σε όποιον ασχολείται με Ευρωπαϊκά μοντέλα, αλλά είναι σκληρή πραγματικότητα για όσους θέλουν να ασχοληθούν με αυτοκίνητα της Άπω Ανατολής. Από ένα σημείο και έπειτα είναι υπερβολικά δύσκολο να βρεθεί ακόμα και το πιο κοινό ανταλλακτικό. Για τους παραπάνω λόγους λοιπόν έπρεπε το αυτοκίνητο που θα επιλεγόταν να ήταν όσο πιο πλήρες γίνονταν και φυσικά χωρίς μετατροπές/καγκουριές.

   Φτάνουμε λοιπόν στα μέσα Μαΐου χωρίς να έχει επιτευχθεί ο σκοπός. Να έχει βρεθεί έναν "ελληνικό" Nissan, σε αξιοπρεπή κατάσταση και με ιδιοκτήτη έτοιμο να αποχωριστεί. Έως ότου βρέθηκα λόγω δουλειάς στην περιοχή της Πεύκης, οπότε και παρατήρησα ένα ενδιαφέρον Sunny να βρίσκεται παραμελημένο σε ένα στενάκι.  


IMG_7773

   Ένα Ν13 Sunny 1,6 SGX σε αυτό το ιδιαίτερο (και προσωπικά πολύ αγαπητό) μπορντό χρώμα, με τις γνήσιες ζάντες αλουμινίου του, με άψογο εσωτερικό και όσο πιο πλήρες γινόταν. Δυστυχώς το αυτοκόλλητο της υπηρεσίας του δήμου ήδη είχε κάνει την εμφάνιση του, και η λήξη της προθεσμίας ήταν κοντά. Η επικοινωνία μου με τον Δημήτρη υπήρξε άμεση. Αμέσως ξεκίνησε μία προσπάθεια να δούμε το κατά πόσο αυτό το αμάξι βγήκε από τις εγκαταστάσεις της ΤΕΟΚΑΡ, καθώς και να βρούμε το οποιοδήποτε μικρό στοιχείο για την ταυτότητα του ιδιοκτήτη. Μέχρι τη στιγμή που η κόρη της ιδιοκτήτριας (όπως αποδείχτηκε) εμφανίστηκε για να δει το τηλέφωνο της υπηρεσίας του δήμου ώστε να τους ενημερώσει ότι το αμάξι είχε κανονιστεί να απομακρυνθεί εντός των ημερών μέσω εταιρείας ανακύκλωσης. 

   Μην πιστεύοντας στην τύχη μας έγιναν οι απαραίτητες συστάσεις και οι πρώτες συνεννοήσεις για την απόκτηση του αυτοκινήτου. Μέσω του αριθμού πλαισίου επιβεβαιώθηκε ότι το συγκεκριμένο όχημα βγήκε από τις εγκαταστάσεις του Βόλου το 1989, με αυτόματο κιβώτιο και όλον τον εξοπλισμό που είχαμε μπροστά μας. Το αμάξι είχε αγοραστεί δεύτερο χέρι από την ιδιοκτήτρια του πολλά χρόνια πριν και υπήρξε πιστό της μεταφορικό μέσω μέχρι τα τέλη του 2013 όπου ένα μικρό (αλλά ακριβό) μηχανικό πρόβλημα οδήγησε στον παροπλισμό του και τελικά στην εγκατάλειψη του. Όπως συμβαίνει πάντα σε αυτές τις περιπτώσεις υπήρξαν αντιδράσεις στην γειτονιά και τελικά το να οδηγηθεί στην καταστροφή φαίνονταν ως η μόνη δυνατή επιλογή. 

   Όλα αυτά φυσικά μέχρι που εμφανιστήκαμε εμείς, οπότε και φάνηκε στον ορίζοντα μια λύση που δε θα απαιτούσε την καταστροφή του Sunny, μια λύση που χαροποίησε ιδιαίτερα την ιδιοκτήτρια. Το αγαπούσε ιδιαίτερα το αυτοκίνητο και για αυτό δεν ήθελε ούτε να το σκεφτεί να το δώσει για ανταλλακτικά, αντίθετα όμως χάρηκε και συγκινήθηκε που κάποιοι ενδιαφέρθηκαν να σώσουν αυτό το αμάξι. Μόλις δόθηκε το πράσινο φως και από τη διοίκηση της εταιρείας για την απόκτηση του εν λόγο αυτοκινήτου έγιναν όλες οι απαραίτητες ενέργειες για να περάσει στην κυριότητα της αντιπροσωπείας και να μεταφερθεί στο συνεργείο για να αποκατασταθεί. Ένας πραγματικός αγώνας δρόμου, καθώς μην ξεχνάμε ότι ο στόχος ήταν η παρουσίαση του στην έκθεση του Ελληνικό Μουσείου Αυτοκινήτου, κάτι που έδινε πολύ μικρό χρονικό διάστημα για την πραγματοποίηση των απαραίτητων εργασιών. 


IMG_7803

   Σε κάτι περισσότερο από μία βδομάδα το αμάξι έπρεπε να αποκατασταθεί όσο το δυνατόν σωστότερα, ώστε να τιμά και να διαφημίζει την ΤΕΟΚΑΡ ΑΒΕΕ με την παρουσία του στο HMM. Εκπτώσεις λοιπόν δεν θα μπορούσαν να γίνουν, και η αντικατάσταση των προβληματικών κομματιών κρίθηκε απαραίτητη. Τα ανταλλακτικά βρέθηκαν σχετικά γρήγορα, όμως όχι όλα στην Ελλάδα, υπήρξαν εκπλήξεις (όπως σε κάθε τέτοια περίπτωση, όπου κρύβονται "θησαυροί" εκεί που δεν το περιμένεις) και ο χρόνος συνέχισε να πιέζει ασφυκτικά.

   Ευτυχώς για το αμάξι, αλλά και για τη συνέχεια του project, το team των μαστόρων που είχε αναλάβει την αποκατάσταση ήταν έμπειρο, όλοι οι μάστορες ήξεραν ακριβώς πως να φέρουν εις πέρας τη δουλειά σωστά και είχαν το μεράκι να το κάνουν πραγματικά σαν καινούργιο σε χρόνο ρεκόρ. Σίγουρα ένα αμάξι του 1989 δεν έχει τα προβλήματα και τα σάπια ενός 60ies ή 70ies, όμως και το να φέρεις ένα αμάξι από τον τάφο σε μουσειακή κατάσταση μέσα σε κάτι περισσότερο από μία βδομάδα αξίζει συγχαρητήρια. Συγχαρητήρια στους ανθρώπους που κάνανε ότι ήταν απαραίτητο για να ολοκληρωθεί το project.


DSC_0457

  Τελικά η αποκατάσταση ολοκληρώθηκε ελάχιστα πριν τα εγκαίνια της έκθεσης και το συγκεκριμένο Sunny 1.6 SGX του 1989 βρήκε τη θέση του ανάμεσα στις υπόλοιπες Made In Greece δημιουργίες. Το κοινό είχε τη δυνατότητα να το θαυμάσει σχεδόν όλο το καλοκαίρι και να δει το αποτέλεσμα της πιο ολοκληρωμένης προσπάθειας κατασκευής αυτοκινήτου στον Ελλαδικό χώρο. Οι εργασίες που έπρεπε να πραγματοποιηθούν ήταν πολλές και ο χρόνος λίγος, όμως χάρη στην Nissan Ι. Θεοχαράκης, στον φίλο Δημήτρη και φυσικά στα παιδιά του συνεργείου της εταιρείες στα κεντρικά το συγκεκριμένο Sunny κέρδισε μια δεύτερη ευκαιρία. Γλίτωσε κυριολεκτικά την τελευταία στιγμή από του Χάρου τα δόντια και βρέθηκε από το πεζοδρόμιο στο μουσείο σε μια βδομάδα.

   Όπως καταλάβατε λοιπόν ο κόπος, ο χρόνος και το χρήμα που σπαταλήθηκαν σε αυτό το project δεν ήταν δίχως λόγο. Δεν σώθηκε απλά ένα Sunny, σώθηκε ένα όχημα, απόδειξη της ύπαρξης ελληνικής βιομηχανίας στην Ελλάδα, έστω και σε αρχικό στάδιο. Σώθηκε ένα αμάξι που μπορούμε να λέμε με υπερηφάνεια ότι παρήχθη στην Ελλάδα, από Έλληνες, και που αποδεικνύει ότι κάποτε οι Έλληνες ήμασταν δημιουργικοί, εργατικοί και είχαμε όραμα.  Συγχαρητήρια από εμένα σε όλους αυτούς που συμμετείχαν στην συγκεκριμένη προσπάθεια και  που βοήθησαν να έρθει εις πέρας.

   Τέλος θέλω να ευχαριστήσω και προσωπικά τον Δημήτρη Ραζή, και γιατί μου έδωσε τη δυνατότητα να συμμετέχω σε αυτήν την προσπάθεια, αλλά και γιατί πολλές από τις φωτογραφίες που θα δείτε στο slideshow παρακάτω και στο album στο Flickr είναι δικές του και μου τις παραχώρησε για τις ανάγκες του άρθρου.


DSC01573

   Στο sideshow που ακολουθεί μπορείτε να δείτε περισσότερες φωτογραφίες του ταξιδιού που έκανε το Sunny από την εγκατάλειψη στην έκθεση:




Άλμπουμ: https://www.flickr.com/photos/103295565@N05/sets/72157646407480140/

Πηγές εικόνων: http://news247.gr/eidiseis/weekend-edition/teokar_otan_oi_iapwnes_ypoklinotan_sthn_ellada.2863142.html

8 σχόλια:

  1. Όπως πάντα εξαιρετικός

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Μπραβο!!!!!!!!! πολυ καλο στορι!!!!!
    καθως και πολυ καλη δουλεια εγινε στο αμαξι!!!!!!!!!Μπραβο και παλι!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Νά ξερες Πρόδρομε, πόσα "έργα τέχνης" έχουν καταλήξει δυστυχώς στην πρέσσα...για την απόκτηση του χαρτιού απόσυρσης...& την αγορά στην συνέχεια υποδεέστερου "αυτοκινήτου"...!!!
    Το άρθρο, είναι καταπληκτικό!!! Mπράβο!!!
    Μπράβο εννοείται & στο Team της διάσωσης, του Nissan...!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Μπραβο σε ολους σας παιδια !!!!
    Πολυ ωραια ιστορια ! Ενα αυτοκινητο που ηταν παντα πιστος υπηρετης για πολλες οικογενεις της χωρας μας! Μπορει να μην τραβηξει ποτε τα βλεμματα οσο ενα κομψοτεχνημα τις εποχης αλλα σιγουρα πολλοι θα κοντοσταθουν κ θα του χαμογελασουν γιατι θα σκεφτουν το δικο τους sunny !
    Nikos

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Τα συγχαρητήρια αξίζουν κατ' αρχήν σε εσένα Πρόδρομε που βρήκες το αυτοκίνητο και βοήθησες τα μέγιστα ώστε να γλυτώσει απο την πρέσσα! Σε ευχαριστώ πολύ!
    Δημήτρης Ραζής

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. γαματο το εκανες να μπορουσα και εγω να το εκανα ετσι Το δικο μου ειναι ενα σανι 1.4 slx και εχει 576000 χιλιομετρα επανω

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Έχω και εγώ ένα D21 made in Greece του '89 την αξιοπιστία δεν την φτάνει κανένα σημερινό pick up του γλυκού νερού

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Ειχα το Ν13 με τον κινητηρα των 81 Hp απο τον 09/1989 ως τον 12/2012 που το απεσυρα κι εδωσε την θεση του σ ενα αλλο σκληρο αυτοκινητο απ την Κορεα το Aveo της Chevrolet.Παρ οτι ξοδεψα 3000 euro να το συντηρησω στο συνεργειο της Ι.Ν Θεοκαρακης στο Αιγαλεω το εχασα τελικα απο θερμοκρασια οταν σε ταξιδι εφυγε η ταπα του ψυγειου του που ειχε χαλαει μετα απο χρονια.Ειναι δυσκολο να κρατησεις ενα παλιο αυτοκινητο αν ο ιδιος δεν ασχολεισαι.Γελαω που καποιοι θεωρουν to N13 ενα φτηνο αυτοκινητο.Καθολου ετσι δεν ειναι.Ηταν ακριβο στην αγορα του τοτε κι εξαιρετικο σ ολα.Στα χερια ενος εμπειρου οδηγου με λιγες παρεμβασεις ευκολα μετατρεποταν σ εναν εφιαλτη για τους Golfα-κηδες κι αλλους σαχλαμαρες που νομιζαν πως το NISSAN ειναι της πλακας.Λαθος ηταν ενα ταχυτατο αυτοκινητο μ ενα εκπληκτικο κιβωτιο ταχυτητων πολυ καλυτερο απο πολλα νεοτερα αυτοκινητα.Με λιγα χρηματα σε βελτιωσεις μπορουσες να το μετατρεψεις σ ενα ταχυτατο αυτοκινητο,πολυ πιο γρηγορο κ καλυτερο απο καποια ευρωπαικα σαραβαλα κυρους,για το οποια ειχαν ξοδεψει μια περιουσια οι κατοχοι τους.Το 1.6 μαλιστα ηταν εξαιρεικο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή