Πέμπτη 17 Οκτωβρίου 2013

Abandoned: Lancia Fulvia Berlina S2 1972

   Ένα ακόμα πολύ ενδιαφέρον άρθρο τον Γιώργου Νίκα για μία αγαπημένη ιταλική Berlina. Καλή ανάγνωση σε όλους.
 
 
Η τελευταία αυθεντική Lancia (του Γιώργου Νίκα)
 
 
   Είναι γεγονός πως στην ελληνική ύπαιθρο βρίσκονται εγκαταλελειμμένα στο έλεος της φύσης και των καιρικών συνθηκών πάρα πολλά αυτοκίνητα και διάφορα άλλα μηχανήματα, τα οποία αφού έφεραν σε πέρας τις διάφορες υποχρεώσεις για τις οποίες αποκτήθηκαν, αφέθηκαν να "ξεκουραστούν" μέσα στα χωράφια, με τις λαμαρίνες τους να έχουν πάνω τους ανεξίτηλα τα σημάδια του χρόνου.
 
   Πολλοί (ίσως οι περισσότεροι) δεν τους ρίχνουν ούτε ένα δεύτερο βλέμμα, άλλοι τα βλέπουν ως μεταλλικά σκουπίδια, ενώ ελάχιστοι με το που τα βλέπουμε το μυαλό μας γυρίζει τουλάχιστον δύο με τρεις δεκαετίες πίσω, σε κάποιες άλλες εποχές, που η οδήγηση (όπως και η συντήρηση) ήταν έντονα συμμετοχική διαδικασία.
 
   Με το που συνάντησα την παρακάτω "Κυρία" θυμήθηκα την εποχή στις αρχές της δεκαετίας του 80, που όταν ήμασταν πιτσιρικάδες προσπαθούσαμε να μαντέψουμε τη μάρκα του αυτοκινήτου που διερχόταν από τη γειτονιά με κλειστά μάτια, με μοναδικό κριτήριο την ακοή. Ακόμα και σήμερα, όσοι από εμάς μεγαλώσαμε με μυρωδιά και γεύση από super βενζίνη και με ήχο από διπλά Weber, Dellorto ή Solex, δεν είναι δυνατόν να μείνουμε ασυγκίνητοι στην εικόνα μίας Lancia Fulvia.


 photo 1_zpsd4cd065f.jpg
 photo 2_zps6fad877d.jpg
 photo 3_zps12fb5c3d.jpg
 photo 4_zps656ac63d.jpg

   Ας θυμηθούμε όμως λίγο οι παλιότεροι (και να μάθουν και οι νεώτεροι) μερικά από τα χαρακτηριστικά αυτής της ιστορικής ιταλίδας, κάνοντας μία σύντομη (όσο αυτό είναι δυνατόν) ιστορική αναδρομή.
 
   Η Fulvia παρουσιάστηκε από την Lancia το 1963 και έμεινε στην παραγωγή ως το 1976 με sedan και coupe αμαξώματα και διάφορες εκδόσεις κινητήρων. Ήταν ο αντικαταστάτης της Lancia Appia και αντικαταστάθηκε στην γκάμα της Lancia από την β ή BETA. Με την coupe έκδοση του συγκεκριμένου μοντέλου δημιουργήθηκε η φήμη της εταιρείας στα πρωταθλήματα Ράλλυ (Lancia Fulvia HF). Ο μύθος αυτός ολοκληρώθηκε σχεδόν δύο δεκαετίες αργότερα, οπότε και "έκλεισε" με την σειρά των Lancia Delta HF Integrale.
 
   Από πλευράς μεγέθους ανήκει στην κατηγορία "C" (μικρομεσαία επιβατικά) έχοντας τις παρακάτω διαστάσεις:
 
(Μήκος/Πλάτος/Ύψος)  4,155/1,555/1,400mm
 
 
   Το αμάξωμα σχεδιάστηκε διά χειρός Piero Castagnero, με γνώμονα την κομψότητα και την πολυτέλεια, ενώ όλο το αυτοκίνητο ήταν για να παρέχει οδική απόλαυση με δυναμική συμπεριφορά. Ήταν ένα τεχνολογικό επίτευγμα, καθώς είχε μπροστινή κίνηση, κιβώτιο με πέντε ταχύτητες (προς το τέλος)  πλήρως συγχρονισμένο (με την πρώτη κάτω αριστερά), τέσσερα δισκόφρενα και με μία σειρά V4 κινήτηρων. Ο κινητήρας ήταν τοποθετημένος κατά 45o προς τα αριστερά κατά τον διαμήκη άξονα, με περιεχόμενη γωνία 12o και 45'.
 
Ως ανταγωνιστικά μοντέλα, από πλευρά μεγέθους αμαξώματος, θα αναφέρουμε (επιλεκτικά) τα Fiat 124, την Alfa Romeo Giulia και το Ford Cortina (αν και 10 πόντους μακρύτερο). Βέβαια η Lancia ήταν πάντα ακριβότερη από τα προαναφερθέντα, καθώς απευθυνόταν σε ένα πιο premium αγοραστικό κοινό, το οποίο ενδιαφερόταν για το όμορφο σχέδιο και την τεχνολογική πρωτοπορία. Τα αυτοκίνητα της Lancia ήταν αριστοκρατικά, κομψά και ποτέ "υπερβολικά". Αυτό που θα μπορούσαμε να πούμε με δύο λέξεις "Διακριτική Πολυτέλεια".


 photo 5_zpsb9c2dcd6.jpg

   Η Lancia, όπως τη δημιούργησε και διοίκησε ο Vincenzo Lancia και συνέχισε μετά το θάνατο του (το 1937) η γυναίκα του και ο γιος του, επένδυε στην τεχνολογία και προσπαθούσε να εξελίξει την αυτοκίνηση. Μερικές από τις πρωτοποριακές τεχνολογίες που εφαρμόστηκαν για πρώτη φορά από την Lancia είναι οι παρακάτω:

- Το αυτοφερόμενο αμάξωμα/πλαίσιο
- Το δυναμό υψηλής τάσης
- Οι κινητήρες μικρού κυβισμού σε διάταξη V
- Το κιβώτιο 5 ταχυτήτων
-  Οι ελαστικές βάσεις στήριξης του κινητήρα στο αμάξωμα
- Το πλήρες ηλεκτρικό κύκλωμα
- Η αντικατάσταση της μανιβέλας από τη μίζα
- Ο ογκομετρικός υπερσυμπιεστής σε αυτοκίνητο παραγωγής (Lancia Beta Volumex)
- Η ηλεκτρικά αναδιπλούμενη αεροτομή στο πίσω μέρος (Lancia Thema 8.32)
και πολλά άλλα.

   Η Lancia Fulvia Berlina S2 εξοπλίζονταν με τους εξής κινητήρες:

- V4 1199cc απόδοσης 78hp, ο οποίος απευθυνόταν μονάχα στην αγορά της Ελλάδας και για αυτό στην βιβλιογραφία τα αυτοκίνητα αναφέρονται ως Lancia Fulvia Grecia.
- V4 1298cc απόδοσης 87hp.

   Οι παραπάνω κινητήρες όπως τους σχεδίασε ο Zaccone Mina, είχαν διπλό καρμπιρατέρ Solex με δύο εκκεντροφόρους επικεφαλής, ο ένας για τις βαλβίδες εισαγωγής και ο άλλος για τις βαλβίδες εξαγωγής (είμαστε στο 1963, μην το ξεχνάμε). Ο κινητήρας ήταν τοποθετημένος με κλίση 45o προς τα αριστερά για να διατηρείται χαμηλά το κέντρο βάρους και η μέση γραμμή του αμαξώματος. Το συνολικό βάρος μόλις που ξεπερνούσε τα 1000kg,  σε συνδυασμό με το κιβώτιο των πέντε σχέσεων χάριζε στο αυτοκίνητο επιδόσεις που είναι ακόμα και σήμερα ανταγωνιστικές, ενώ η μέση κατανάλωση ήταν περίπου 9lt/100km.


 photo 6_zpsd7da5cd9.jpg


   Το αυτοκίνητο των φωτογραφιών φέρει τον κινητήρα των 1199cc, ο οποίος ήταν και ο συνήθης στη χώρα μας, για καθαρά φορολογικούς λόγους. Τι είναι όμως αυτό που κάνει τη Lancia την φωτογραφίας να είναι "αυθεντική" Lancia? Είναι ότι το αυτοκίνητο αυτό σχεδιάστηκε σύμφωνα με τις αρχές του ιδρυτή της εταιρείας, από μηχανικούς, για πραγματικούς οδηγούς, χωρίς να λαμβάνεται σοβαρά υπόψιν το κόστος κατασκευής.
 
   Αυτό είχε ως αποτέλεσμα η τιμή διάθεσης του αυτοκινήτου να μην καλύπτει τα έξοδα παραγωγής με συνέπεια να χρεοκοπήσει η εταιρεία το 1969. Ο Agnelli (το αφεντικό της Fiat) την εξαγόρασε, και η εταιρεία εντάχθηκε στο γκρουπ της Fiat. Η Lancia αρχικά είχε κάποια αυτονομία στις κινήσεις της, η οποία και συνεχώς μειωνόταν, σύμφωνα με τις εντολές της μητρικής εταιρείας.
 
   Με εξαίρεση κάποια μεμονωμένα μοντέλα, τα οποία είχαν συνήθως αγωνιστικές καταβολές, η εταιρεία άρχισε να συναρμολογεί πολυτελή Fiat, και άρχισε η παρακμή. Σήμερα η Lancia είναι έτοιμη να χρεοκοπήσει για δεύτερη φορά, ενώ έφτασε στο σημείο να φορέσουν προγενέστερα μοντέλα της Chrysler το ιστορικό σήμα της εταιρείας του Τορίνο. Δεν είναι τυχαίο ότι σχεδόν όλος ο νεαρός κόσμος αγνοεί την ιστορία της εταιρείας (εκτός από τους petrolheads), καθώς έχει πάνω από 20 χρόνια να παρουσιάσει κάτι που να ταράξει τα νερά της αυτοκίνησης. Μάλλον καλύτερα να "σβήσει" τώρα, παρά να συνεχιστεί αυτός ο κατήφορος.
 
   Με τις παραπάνω σκέψεις στο μυαλό μου αποχαιρέτησα την γοητευτική σαραντάρα (είναι του 1972 παρακαλώ). Όμως ακόμα και τόσα χρόνια μετά παραμένει οπτικά και οδηγικά ενδιαφέρουσα, δείχνοντας μας πως τα πραγματικά αυτοκίνητα σχεδιάζονται από μηχανικούς για οδηγούς και όχι από marketeers και οικονομικούς διευθυντές. Στην πρώτη περίπτωση θα γράψεις ιστορία, ενώ στην δεύτερη θα έχεις την κατάληξη της Lancia.
 
Περασμένα μεγαλεία...  
....διηγώντας τα να κλαις.


 photo 7_zpsbd57fa4c.jpg
What if...?

 photo 8_zps9820b8ed.jpg

Πηγή εικόνας: http://bringatrailer.com/2008/10/16/rare-preserved-driver-1965-lancia-fulvia-sedan/

6 σχόλια:

  1. Οντως όταν είμαστε πιτσιρικάδες, προσπαθούσαμε να μαντέψουμε τη μάρκα του αυτοκινήτου που διερχόταν από τη γειτονιά με κλειστά μάτια, με μοναδικό κριτήριο την ακοή...
    Τώρα όλα τα "σύγχρονα" αυτοκίνητα, είναι "πλαστικά" & "σιαμαία"...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Για αυτό μου αρέσουν αυτές οι ιστορίες. Γιατί ξυπνούν αναμνήσεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Κύριε Νίκα, συγχαρτήρια για το κείμενο (από έναν ιδιοκτήτη Fulvia και φανατικό Lancista).
    Δυστυχώς, η Lancia δεν είναι στα όρια της πτωχεύσεως για δεύτερη φορά, αλλά για τρίτη. Την πρώτη έφτασε όταν το φιλόδοξο και πανάκριβο αγωνιστικό πρόγραμμα του Gianni Lancia την οδήγησε στην μεταφορά όλων των αυτοκινήτων F1 D50 στην Ferrari (αυτοκίνητα που χάρισαν στην τελευταία το πρωτάθλημα) και οδήγησαν τη Lancia στα χέρια του Pessenti - ευτυχώς ενός λάτρη της φίρμας (σημειώνω ότι η Fulvia είναι προϊόν της εποχής Pessenti). Η δεύτερη είναι πράγματι το 1969, όταν η Fiat έσωσε τη φίρμα από τα χέρια της Ford. Και, παρόλο που είμαι φανατικός Lancista, αναγνωρίζω ότι με τη Fiat βγήκαν πραγματικά ΚΑΛΑ αυτοκίνητα, άξια της ιστορίας της φίρμας (σττο τέλος, όμως, μας χάλασε τη σούπα).
    Όσο για τις καινοτομίες της εταιρείας, θα προσέθετα τους πρώτους V6 κινητήρες σε καθημερινά αυτοκίνητα (Aurelia) και την ανεξάρτητη ανάρτηση (Lamda). Δεν είμαι σίγουρος αν όλες οι αναφερθείσες καινοτομίες ανήκουν στη Lancia (δεν , όμως είναι αλήθεια ότι η εταιρεία τις εφήρμοσε από τις πρώτες σε καθημερινά αυτοκίνητα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Εύχομαι η Fulvia να είναι καλοτάξιδη και υγιείς.Το ίδιο εύχομαι και στον ιδιοκτήτη της.H Lancia ήταν (προ Φίατ κυρίως) κάτι σαν τη Saab της δεκαετίας του ΄90 μέχρι το τέλος.Επένδυε πολλά πράγματα στην εφευρετικότητα των μηχανικών της χωρίς να λαμβάνει υπόψιν το κόστος κατασκευής.Δεν είναι τυχαίο ότι η Fulvia είναι καλύτερα φτιαγμένη από την Beta.Μερικές ακόμα από τις καινοτομίες είναι αυτές που εσείς αναφέρεται και πρέπει να είναι και άλλες.Παρεπιμπτόντως ποια Fulvia έχετε?

      Διαγραφή
  4. Μιχάλη είσαι από τους πραγματικούς γνώστες και λάτρης της ιστορικής αυτής φίρμας και κάθε σχόλιο σου για αυτήν έχει βαρύτητα. Όσο για την Lancia, ότι και να πούμε είναι λίγο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή