Τετάρτη, 1 Αυγούστου 2012

Classic Car Spotting: Ford Model A Deluxe Tudor Sedan 1928

   Πέντε χρόνια πριν, σε μία καλοκαιρινή βόλτα στην Αγία Παρασκευή, σε κεντρικότατο δρόμο που τον χρησιμοποιώ σχεδόν καθημερινά, βλέπω για πρώτη και μοναδική φορά ένα πολύ ιδιαίτερο αυτοκίνητο. Ένα αυτοκίνητο που μέχρι τότε είχα δει μονάχα από φωτογραφίες περιοδικών, και από το διαδίκτυο. Ένα Ford Model A στην έκδοση Deluxe Tudor Sedan του 1928.


Ford Model A Deluxe Tudor Sedan 1930

   Ο Henry Ford είναι γνωστό ότι ήταν ένας πολύ δυνατός και ιδιότροπος χαρακτήρας. Τόσο δυνατός που πάντα είχε προστριβές στις σχέσεις του με τον γιο του Edsel καθώς και με τους εργαζομένους. Όταν μάλιστα ο γιος του Edsel, μαζί με μία ομάδα σχεδιαστών, δημιούργησαν κρυφά από τον Henry ένα πρωτότυπο για την αντικατάσταση του Model T, που ήταν χαμηλότερο, μοντέρνο και με ένα ολοκαίνουργιο κινητήρα. Δυστυχώς ο πατέρας αντέδρασε άσχημα μόλις του το παρουσιάσανε και φυσικά δεν επέτρεψε την παραγωγή του. Αυτή είναι η "επίσημη" εκδοχή, καθώς στο βιβλίο του Charles Sorensen παρουσιάζεται κάπως διαφορετικά η σκηνή, με τον Henry Ford να καταστρέφει με τα ίδια του τα χέρια, κομμάτι κομμάτι το πρωτότυπο, μπροστά στους αποσβολωμένους μηχανικούς καθώς και τον ίδιο του το γιο. Ότι απέμεινε φρόντισε να το πετάξει πάνω σε ένα σωρό με παλιοσίδερα. Η αλήθεια είναι ότι αυτή η εκδοχή ταιριάζει περισσότερο και με τον οξύθυμο και τραμπούκικο χαρακτήρα του Ford. Στην ταινία του 1987 "Ford Man and his Machine" του Allan Eastman, παρουσιάζεται διασκευασμένη η παραπάνω σκηνή, με τον Henry να χρησιμοποιεί μία βαριά για να καταστρέψει το όχημα. Παρόλα αυτά, στα μέσα της δεκαετίας του '20, και αφού είχε ξεπεραστεί από τους ανταγωνιστές του, ο Henry Ford αποφάσισε να δώσει το πράσινο φως για τη δημιουργία του νέου μοντέλου, του οποίου την εξωτερική σχεδίαση την ανέθεσε στον Edsel.
   Και φτάνουμε στο 1927, οπότε και το νέο Ford Model A είναι έτοιμο. Σε αντίθεση με το Model T, σε αυτό το μοντέλο το μαύρο χρώμα δεν ήταν διαθέσιμο, ενώ συνέχισε να είναι διαθέσιμη μία μεγάλη γκάμα αμαξωμάτων για όλα τα γούστα. Υπήρχε ένα Model A για τον κάθε άνθρωπο. Από coupe έως ελαφρύ φορτηγό. Ταυτόχρονα είχε και αρκετά νέα χαρακτηριστικά για Ford, και όχι μόνο. Ήταν το πρώτο Ford που υιοθέτησε την διάταξη που έχουμε μέχρι και σήμερα για τα χειριστήρια κίνησης του αυτοκινήτου, ήταν το πρώτο αυτοκίνητο στο οποίο τοποθετήθηκε παρμπρίζ ασφαλείας και οι ξύλινοι τροχοί του Model T αντικαταστάθηκαν με μεταλλικούς ακτινωτούς. Φυσικά το ψυγείο παρέμεινε εξωτερικό, και συνήθως στην τάπα του βρίσκουμε το κλασικό θερμόμετρο για τη θερμοκρασία του νερού, ανάμεσα στα "φτερά" του διακοσμητικού. Το ρεζερβουάρ βρίσκεται ανάμεσα στο χώρο του κινητήρα και των επιβατών, και το καύσιμο εισέρχεται από μία τάπα μπροστά στο παρμπρίζ. Αυτό δίνει τη δυνατότητα να γίνεται η ροή του καύσιμου στον τετρακύλινδρο κινητήρα με τη δύναμη της βαρύτητας, χωρίς τη χρήση αντλίας, ενώ έδωσε τη δυνατότητα να μπορεί ο ιδιοκτήτης να ελέγξει τη στάθμη του καύσιμου, μέσω από ένα γυαλί στον υποτυπώδη πίνακα οργάνων.
   Γενικότερα το μοντέλο σχεδιάστηκε με γνώμονα να είναι όσο πιο φθηνό γίνεται, και να ακολουθήσει τις βασικές αρχές του προκατόχου του, καθώς και να μπορεί να παραχθεί μέσα από τη γραμμή παραγωγής που είχε δημιουργήσει πρώτη η Ford. Και τελικά το κατάφερε, και όχι μόνο αυτό, αλλά κατάφερε να το αγαπήσει το κοινό παγκοσμίως. Κατασκευάζονταν στην Αμερική, τον Καναδά, Αργεντινή, Μ. Βρετανία, Γαλλία και Γερμανία, ενώ μετά το τέλος της παραγωγής του, το 1932 δόθηκε η άδεια στην GAZ να το κατασκευάζει και να το πουλά στην Σοβιετική Ένωση. Μέχρι το 1932 όπου και αντικαταστάθηκε από το Model B (ποιο γνωστό ως V8) παρήχθησαν 4,849,340 μονάδες.


Ford Model A Deluxe Tudor Sedan 1928 (1)


   Και φτάνουμε στο καλοκαίρι του 2007. Πηγαίνοντας για βόλτα στην Αγ. Παρασκευή, στο ανοιχτό πάρκινγκ καταστήματος απέναντι από το Βερόπουλο, βλέπω για πρώτη (και τελευταία δυστυχώς) φορά το συγκεκριμένο Model A. Όπως ανέφερα και πριν ήταν η πρώτη φορά που έβλεπα ένα Model A από κοντά, οπότε δεν έχασα την ευκαιρία να το παρατηρήσω και να το φωτογραφίσω με το κινητό μου. Ήταν ένα Deluxe Tudor Sedan, σε όμορφο χρωματικό συνδυασμό, αν και έχω αμφιβολίες για την αυθεντικότητα του.


Ford Model A Deluxe Tudor Sedan 1928 (1)

   Φυσικά δεν έχασα την ευκαιρία να μάθω περισσότερα για αυτό το αυτοκίνητο και μπήκα στο μαγαζί για να ρωτήσω. Το αυτοκίνητο από ότι έμαθα είναι μοντέλο του 1931 και ανήκε στον ιδιοκτήτη του καταστήματος. Δυστυχώς δεν μπόρεσα να μάθω περισσότερα σχετικά με το αν ήταν "ελληνικό" ή εισαγωγή, αλλά βλέποντας τη δουλειά που είχε πάνω του πιστεύω ότι μάλλον είχε έρθει έτοιμο από το εξωτερικό ως ιστορικό όχημα.


Ford Model A Deluxe Tudor Sedan 1928 (1)
Ford Model A Deluxe Tudor Sedan 1928 (1)
Ford Model A Deluxe Tudor Sedan 1928 (1)

   Το αυτοκίνητο δεν το ξαναείδα ποτέ. Μερικά χρόνια μετά το κατάστημα (όλο το κτίριο) καταστράφηκε από πυρκαγιά, από βραχυκύκλωμα. Όλο το κτίριο υπέστη πολύ σοβαρές ζημιές. Ελπίζω μονάχα το αυτοκίνητο αυτό να μη βρίσκονταν στο υπόγειο τότε, και να βρίσκεται κάπου στην ίδια άψογη κατάσταση όπως και εκείνη τη μέρα που το είδα.


Ford Model A Deluxe Tudor Sedan 1928 (1)

   Από τότε έχει δει από κοντά αρκετά Model A, σε διάφορες εκδόσεις και σε κάθε δυνατή κατάσταση. Αργότερα θα αναρτηθούν σιγά σιγά όλα. Καλό Μήνα να έχουμε.

Πηγή εικόνας: http://www.autoweek.nl/forum/read.php?1,3408479,3587596

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου